IKT-lyftet - ett folkbildningsprojekt

Vi bygger vidare på idéerna och erfarenheterna från Bildanätverk

Hej!
Tillsammans med min kollega har jag, studiebibliotekarie för vuxna, på Hisingen i Göteborg, sedan hösten 2007 varje måndag språkcafé - medan vi fikar samtalar vi på lätt svenska. Det är väldigt roligt och man känner att det finns ett starkt behov att tala vardagssvenska. Vi brukar ha ett ämne för varje gång, men är förstås väldigt flexibla och deltagarna tar upp det de vill tala om. Önskemål från dem när vi frågar är ofta svenska traditioner. Sist talade vi om vad våra förnamn betyder och det blev intressant med alla våra olika bakgrunder. Vi hörs!
Hälsningar
Viveka Hallberg, Hisingens bibliotek, Göteborg

Dela

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Birgitta Eriksson sa:
Hej hopp!
Kul att läsa inläggen här och se hur ni gjort. Framförallt uppskattar jag tips på konversationsämnen. Jag och min kollega som är studiebibliotekarie börjar med språkcafé på stadsbiblioteket i Hässleholm den 5 mars. Vi kommer att köra torsdagar 13 - 15 och sitta i biblioteket. Ingen förhandsbokning. Vi vet att SFI kommer men har inte riktigt kläm på svensktalande ännu. Vi har försökt ragga elever från gymnasieskolan och har viss kontakt med Röda korset och hoppas på bibliotekspersonal men vi vet inte ännu. Skall bli spännande i alla fall att pröva något nytt.

Hej och lycka till med ert språkcafé! Att man kör utan förhandsanmälan tror jag är bra - så enkelt som möjligt för deltagarna. För några kan det vara ett stort steg att ta sig dit. En bra blandning av "att ha något i bakfickan" att prata om och flexibilitet inför vad som kommer upp ger också styrka. I går hade vi semlor till fikat hos oss - "halvfabrikat" så att var och en ändå la för sig.

Hej!
Ja, det är verkligen uppskattat med kaféerna! nu har vi kommit igång ordentligt på Brommaplan. Det är - ibland riktigt livlig -konversation som gäller med massor av skratt!! Vi har en kärna på ca 3 personer som kommer varje gång och till det kommer drop-in ca 2-3 stycken. De nya får tillfälle att presentera sig och sitt hemland och så har vi alltid ett tema. Förra gången skrev jag upp olika talesätt som utgår ifrån kroppen på white boarden och så gick vi igenom dem och jämförde med andra språk. Och så kom vi naturligtvis in på olika situationer när man t ex har tappat hakan eller blivit dragen vid näsan. Kul! (Kolla in Ylva Killanders böcker från Lättläst förlag: "Tappa hakan" och "Lägg näsan i blöt") Nästa gång blir det resor i Sverige och de som vill tar med sig fotografier att visa.
Semlor var ett bra tips!
Kristina i Bromma

Hej igen!
Trevligt att utbyta erfarenheter! Måste bara berätta om när vi hade ordspråks/talesätt-tema förra våren. Vi talade om "finns det hjärterum, så finns det stjärterum" (ofta går ju liknande ordspråk igen i de olika språken).
Då berättare en av deltagarna från Irak om deras variant: "om jorden inte bär dig, så gör mitt hjärta det".
Visst är det fint sagt?!

Kristina Passad sa:
Hej!
Ja, det är verkligen uppskattat med kaféerna! nu har vi kommit igång ordentligt på Brommaplan. Det är - ibland riktigt livlig -konversation som gäller med massor av skratt!! Vi har en kärna på ca 3 personer som kommer varje gång och till det kommer drop-in ca 2-3 stycken. De nya får tillfälle att presentera sig och sitt hemland och så har vi alltid ett tema. Förra gången skrev jag upp olika talesätt som utgår ifrån kroppen på white boarden och så gick vi igenom dem och jämförde med andra språk. Och så kom vi naturligtvis in på olika situationer när man t ex har tappat hakan eller blivit dragen vid näsan. Kul! (Kolla in Ylva Killanders böcker från Lättläst förlag: "Tappa hakan" och "Lägg näsan i blöt") Nästa gång blir det resor i Sverige och de som vill tar med sig fotografier att visa.
Semlor var ett bra tips!
Kristina i Bromma

Under förra veckan och under denna stilla vecka har diskussionerna i språkkaféerna handlat om påsken. Den svenska påsken är ju en spännande blandning av kristna och hedniska traditioner. Igår snaskade vi från påskägget och talade om Blåkulla och påskkärringarna. Men vi kom också in på att det i alla kulturer finns riter som t ex följer ljusets skiftningar över årstiderna. Våra muslimska deltagare talade om det muslimska nyåret. Härliga samtal!

Eftersom jag sjunger i St Tomas kammarkör i St Tomaskyrkan i Vällingby (vanlig statskyrka) tyckte jag att jag kunde bjuda in deltagarna till gårdagkvällens passionsandakt i kyrkan. Och en av våra muslimer dök upp till min stora lycka !! Detta är ju ett litet myrsteg för integrationen så idag är jag nöjd. Tänk vad dessa språkkaféer ger av fantastiska möten och kunskap om vanliga människors kulturer, tankar, vardag och fest. Nästa vecka tror jag att jag ska påbörja temat musik. Ytterligare något som förenar.

Hej!
Bra med ett diskussionsforum för språkkaféer!
Här på Katrineholms bibliotek har vi sedan hösten 2008 haft språkkaféer på svenska 1g/vecka. Under sommaren 2008 sökte vi efter volontärer och fick ett stort gensvar, ca 15 st anmälde sig.
Till en början hade vi få besökare ca 5- 10 besökare per gång. Efter diskussioner kom vi (bibliotekets personal) fram till att byta tid och dag. Från tisdag kl 15 till torsdag kl 13. Detta har gjort att antalet besökare ökat till ca 20 personer/gång. Språkkaféerna har nu slutat för för våren men tanken är att de kommer dra igång i höst igen.

RSS

Om

Åke Nygren Åke Nygren skapade det här sociala nätverket påNing.

Skapa ditt eget sociala nätverk!

Denna sajt är under utveckling...

© 2009   Skapad av Åke Nygren hos Ning.   Skapa ett eget socialt nätverk

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Integritet  |  Användarvillkor

Logga in för att chatta