IKT-lyftet - ett folkbildningsprojekt
Vi bygger vidare på idéerna och erfarenheterna från Bildanätverk
Vi är ledsna men diskussionen har just stängts för fler inlägg.
Taggar:
Hej hopp!
Kul att läsa inläggen här och se hur ni gjort. Framförallt uppskattar jag tips på konversationsämnen. Jag och min kollega som är studiebibliotekarie börjar med språkcafé på stadsbiblioteket i Hässleholm den 5 mars. Vi kommer att köra torsdagar 13 - 15 och sitta i biblioteket. Ingen förhandsbokning. Vi vet att SFI kommer men har inte riktigt kläm på svensktalande ännu. Vi har försökt ragga elever från gymnasieskolan och har viss kontakt med Röda korset och hoppas på bibliotekspersonal men vi vet inte ännu. Skall bli spännande i alla fall att pröva något nytt.
Hej!
Ja, det är verkligen uppskattat med kaféerna! nu har vi kommit igång ordentligt på Brommaplan. Det är - ibland riktigt livlig -konversation som gäller med massor av skratt!! Vi har en kärna på ca 3 personer som kommer varje gång och till det kommer drop-in ca 2-3 stycken. De nya får tillfälle att presentera sig och sitt hemland och så har vi alltid ett tema. Förra gången skrev jag upp olika talesätt som utgår ifrån kroppen på white boarden och så gick vi igenom dem och jämförde med andra språk. Och så kom vi naturligtvis in på olika situationer när man t ex har tappat hakan eller blivit dragen vid näsan. Kul! (Kolla in Ylva Killanders böcker från Lättläst förlag: "Tappa hakan" och "Lägg näsan i blöt") Nästa gång blir det resor i Sverige och de som vill tar med sig fotografier att visa.
Semlor var ett bra tips!
Kristina i Bromma
Välkommen till
IKT-lyftet - ett folkbildningsprojekt
Registrera dig
eller Logga In
7 medlemmar
6 medlemmar
5 medlemmar
3 medlemmar
9 medlemmar
Denna sajt är under utveckling...